Thursday, February 10, 2011

Saat Kelahiran

Saat kelahiran yang paling aku xleh lupakan.. Kisah nye begini,
Pada check up minggu ke 38 doc kate barat baby dah 3.1kg. Expected berat time lahir nnt ialah dlm 3.3kg. 
Aku pn dtg la check up mcm biasa pd minggu ke 39. so suprising me n doc, berat baby bertambah 0.4kg menjadikan berat baby aku sekarang 3.5kg. doc risau, takut minggu ke 40 nnt berat baby naik 4kg. So doc pun start stimulate 1cm. kira paksa sakit la..Doc bgtau if tumpah darah or air or sakit, dtg hsptl trus. Aku balik rumah,umi suh aku byk berjalan. utk senang kn beranak. 2 hari lepas tue keluar lendir darah. En. Hubby bwk ke hsptl, bila check dh bukak 3cm so doc nk start induce sbb nk suh bersalin cpt. lepas induce doc pecah kn skit air ketuban. rasa sakit semakin sakit. baru rs nk bernafas dah sakit blk...
nasib baik En. Hubby ada disamping aku. Dari pukul 2 ptg sehingga jam 6.30ptg aku menahan rasa sakit, doc dtg check baru bukak 4,5 cm...hampanye..ingt dh leh besalin dah mlm tue...muka aku makin pucat.
doc suggest utk amik epidural sbb takut tenaga aku hilang sbb tahan sakit. aku pn mengenangkan baru bukak 5cm, n ada lg 5 cm aku pn setuju.terpaksa amik jgk. doc dtg lg check, kul 12.30mlm, baru bukak 8cm. 
Ada lg 2 cm...dah 10jam aku bertarung, last2 doc ckp utk keselamatan baby, jln terbaik ialah ceaser. sbb takut baby lemas, n lg 1 doc ckp kepala baby besar skit n x engage kat pintu rahim.
Aku pandang En.Hubby then kami setuju utk ceaser. dlm kesejukan n tgn mengeletar aku sign. x sempat dah nk baca apa2. aku pn di siap2 kn utk masuk ke labor room.
Dlm labor room sejuk sgt2.. nasib baik En.Hubby meneman. neves.tp x sabar menanti kelahiran anak pertama kami... tepat 1.18pagi 3hb Ogos 2010, lahirlah putara kesayangan kami dgn selamat.







2 comments:

  1. hajar..

    ei.. ai.. seram lak aku bace cite ko... budget aku sakit la jugak nk bersalin ank pertama.. tapi xde la selama ko.. 10 jam?aku x leh bayangkan.. sakit nye..dah besar pun bby ko..eak.. berjalan sudah?

    zura..

    ReplyDelete
  2. dah jalan dah...lari² anak pun dah hehehe...bila tgk baby 1st time..rase hilang semua kesakitan selama hampir 10jam...

    ReplyDelete