Tuesday, May 15, 2012

Red Valvet Cake untuk Umi ku

Salam semua... entry kali ni just nak share pengalaman pertama aku buat and makan kek red valvet.. Aku buat utk umi ku Pn Siti Aishah 
Umiku
 Yang paling happy umiku sangat suka dengan kek ni.. Umi aku ni bukan jenis yang suka sangat kek.. tp bila aku buat Red Valvet ni..umi sangat suka...Alhamdulillah pilihan yang tepat :)

Inilah rupa Red Valvet kek yang aku buat
Inilah kek yang hampir separuh habis.. Alhamdulillah mendapat sambutan. Cuma rupanya yang kurang cantik... Terima Kasih kepada Cik Ila Ahmad dari Myresipi. So di bawah aku sharekan resipi kek ni utk uolls semua :) Selamat Mencuba ..

Bahan-bahan:

Bahan Kek:
2 1/2 cwn (250gm) tepung gandum
1 sk garam
2 sb serbuk kok
1/2 cwn (1/2 buku) butter
1 1/2 cwn gula
2 biji telur
1 sk esen vanila
1 cwn susu segar (dicampurkan dgn 1sb perahan lemon dan dibiarkan 5 minit)
2 sb pewarna merah
1sk cuka
1sk baking soda

Bahan-bahan Topping;
250gm creamchesse
30gm butter
1sb perahan lemon
1sb asen vanila
1sb susu segar

Cara-cara;
1. Ayak tepung, garam dan serbuk koko. (ketepikan).
2. Pukul mentega hingga lembut. Tambah gula dan pukul hingga ringan.
3. Masukkan telur satu per satu dan asen vanilla. Pukul hingga sebati.
4. Masukkan susu, pukul dgn kelajuan sederhana dan masukkan tepung,garam,serbok koko (yang dah diayak tadi)
5. Masukkan pewarna merah
6. Dalam mangkuk kecil, campurkan bahan cuka dan baking soda (biar berbuih dan tuang ke dalam adunan kek) kalau hingga sebati
7. Bakar 1800C selama 25 - 30 minit
8. Sejukkan dan hias dengan cream chesse toping

Cara-cara toping:
1. Pukul cream chesse dan mentega hingga lembut dan gebu. 
2. Masukkan perahan lemon, asen vanila dan susu segar

No comments:

Post a Comment